Söt utan socker

Intressant om socker 🙂

Sött utan sackaros

Säg socker och en del tänker på färgglada karameller, andra ser rader av kakor och vissa tänker generellt på allt som smakar sött. Alla sockerarter är kolhydrater och bryts ner i kroppen till glukos, det vi kallar blodsocker. Glukos är ett livsnödvändigt bränsle för cellerna, men kroppen reagerar olika beroende på om vi äter snabba eller långsamma kolhydrater.

Det som i vanligt tal benämns strösocker, heter egentligen sackaros och utvinns ur sockerrören och sockerbetorna. Vid raffinering hettas sockret upp för att få en finare struktur och längre hållbarhet. Det ger en produkt som fungerar bra i livsmedelstillverkning och bakning, men i processen försvinner all näring.

–       Vitt socker hindrar till och med upptaget av olika näringsämnen i kroppen, säger Erica Palmcrantz Aziz, författare till böckerna Raw food på svenska och Raw delight.

Sackaros går därför ut i blodet rekordsnabbt, eftersom kroppen inte har någonting att jobba med. Blodsockret skjuter i höjden och ger ett stort insulinpåslag, något som sliter på både organ och blodkärl, samt gör att fett lagras lättare i kroppen. En ständigt hög sockerkonsumtion är därför kopplat till både hjärtkärlsjukdom och övervikt.

Men socker är inte bara de små vita kristallerna vi gärna sötar vår mat med. Andra sockerarter finns i bland annat mjölk (laktos) och frukt (fruktos).

–       När kroppen får socker i form av torkad frukt, kommer det i kombination med vitaminer och mineraler, och ger därför en mer sann känsla av tillfredsställelse, säger Erica Palmcrantz Aziz.

Det naturligt förekommande sockret i frukt, grönsaker och säd är inbäddat bland fibrer och näringsämnen. Genom att äta kolhydrater som bryts ner och tas upp i kroppen långsammare, håller vi blodsockret i schack och känner oss piggare och energifyllda längre. Sötsuget triggas inte heller på samma sätt. Det raffinerade sockret ger en blodsockerhöjning, som sedan dalar lika snabbt igen – och sötsuget kommer som ett brev på posten.

–       Sötsug är kroppens rop på hjälp efter näring. Du bör därför försöka vänja kroppen vid att inte äta sött varje dag, konstaterar Mickey Vujicic på hälsokostbutiken Gryningen på södermalm i Stockholm.

Men när vi letar efter alternativ till det vita sockret, tycker Mickey det är bra med naturligt söta saker, som till exempel torkad och färsk frukt.

–       Det finns även många högkvalitativa råsocker, som ger näring och mineraler istället för bara tomma kalorier, tillägger hon.

Nu börjar även butikshyllorna fyllas av sötningsprodukter som inte bara är snällare mot blodsockernivåerna, utan passerar genom kroppen utan att påverka det alls. Dessa naturligt framtagna sötningsmedel är baserade på bland annat växter eller ämnen ur frukter. Ett bra exempel är stevia, som till och med hjälper till att sänka glukosnivåerna.

–       Det är en ört som är väldigt söt och ganska skarp i smaken, och ett av de bästa ”sockeralternativen”, säger Erica Palmcrantz Aziz.

Men det gäller att tänka efter när vi byter ut sockret mot lågkalori-varianter.

–       Du lurar dig själv till att tro du kan äta hur mycket som helst.  Men i bakverk till exempel, finns det ju fett och mjöl som också ger energi, säger Mickey Vujicic på Gryningen.

–       Men när du verkligen vill njuta av en god kanelbulle, finns det ju som tur är många bra sockeralternativ att välja på!

Alternativen som inte höjer ditt blodsocker

o   Björksocker (xylitol) – Enkelt att använda när man bakar eller lagar mat, men inte lämplig i de recept som innehåller jäst. Använd samma mängd som du i vanliga fall tar av socker. Björksocker behöver inte insulin för sin omsättning och är därför ett bra alternativ för diabetiker.

o   Sötin och sukrin (erythritol) – Är baserat på en sockeralkohol som kallas erythritol, som finns naturligt i bland annat päron och meloner. Kolhydraterna i frukten fermenteras (jäsningsprocess), en bakteriekultur tillsätts och sedan omvandlas den till erythritol. Det är samma process som vin, ost och yoghurt går igenom. Snällaste sockeralkoholen.

o   Stevia – Inte godkänt som livsmedel i Europa, utan marknadsförs som hudvård. Passar bra att använda i bakverk och godis. Cirka 0,5 teskedar stevia motsvarar 2 deciliter vitt socker.

Här finns det näring – men även en hel del energi

o   Torkad frukt – kan blötläggas innan användning, och är då snällare mot magen.

o   Honung – Innehåller vitaminer och mineraler, snällare mot blodsockret än vanligt socker.

o   Råsocker – Innehåller inte bara kolhydrater utan även olika mineraler och spårelement, till exempel krom. Krom är ett viktigt för att insulinet effektivt ska kunna reglera just blodsockernivån och upptaget i vävnaderna.

o   Agave-sirap – även kallad GI-sirap. Utvinns ur den kaktusliknande växten Agave. En naturlig produkt som inte raffinerats eller modifierats på kemisk väg.

o   Kokospalmsocker – Utvinns ur kokosblomman och har höga mängder antioxidanter.

o   Yaconsirap – En flerårig växt från Anderna. De sockersöta rotknölarna smakar lite grann som äpple. Det söta kommer från ”inulin”, ett socker som passerar genom kroppen utan att förbrännas. Därför innehåller Yacon-roten inte lika mycket energi, och är snällare mot blodsockret, än vanligt socker.

o   Lucumapulver – Den orangegula frukten lucuma är en utmärkt källa till fibrer, vitaminer och mineraler. Med söt, lönnliknande smak, men låg sockerhalt, gör den till ett bra sockeralternativ.

o   Melass – När rörsockerbetorna raffinerats till vitt socker, är melass den trögflytande rödbruna restprodukten som finns kvar. Det gör att den näring som ursprungligen finns i rörsocker samlas i melassen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..