Värme i mörker och kyla

IMG_6956

Nu kryper kylan och mörkret på och inom raw food så värmer vi oss med kryddor som fungerar värmande inifrån; kanel, ingefära, kardemumma, chili, cayenne, teer och för att få i oss lite extra kraft kan vi boosta med att  ta en shot med maca, njuta av raw kakao, peppa vårt immunförsvar med extra antioxidanter i form av exempelvis acaipulver. Det gröna är fortfarande viktigt att få i sig i, denna årstid väljer vi det gröna genom mustig grönkål och andra krispiga kålsorter ( se bilden för den amerikanska kalen, som förekommer i många amerikanska raw food böcker) och jag rekommenderar varmt att komplettera med ett grönt pulver dagligen såsom vetegräs, korngräs pulver, chlorella och hampapulver. Skott, groddar och om du kan hittar färskt vetegräs är det suveränt att äta i massor av för att låta din kropp må så bra som den bara kan. Spirulina nämnde David Wolfe att det var kylande under sin föreläsning i Göteborg. För mig stämmer det verkligen in på, på sommaren och under vistelser i varma länder fullkomligt skriker min kropp efter spirulina.

Bovete och sesamfrön fungerar också värmande för kroppen och jag mumsar dessa godingar i olika former varje dag. Gör gärna receptet i nyhetsbrevet.

Och nu när kylan och mörkret som sagt kryper på behöver vi också värma oss själva och andra med värmande ord. Ge varandra en kram extra och en extra klapp, då menar jag inte en sak som är inslaget till en julklapp, utan en mjuk och uppmuntrande klapp på kinden.

Gör måltider som är värmande, kramas lite mer och boosta dig och själv och de du möter med varma vibbar.

Get warm in the cold

Erica

Long Live Life

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..