Barn och raw food

IMG_7240

jag får många frågor om graviditet och att ha barn när man lever den raw livsstilen.

Nu var det fem år sedan jag var gravid och jag har inga direkta svar på hur jag åt då. Det jag kommer ihåg starkt från min graviditet var att det liv som växte inom hade en stark vilja och styrde mina matval. Avokado, som jag annars älskar, kunde jag inte äta. Att frön och nötter i min kost inte alls smakade. Jag ville ha havregrynsgröt med mjölk på morgonen, en ostmacka om dagen för att känna mig komplett, potatis i ugn och tunga indiska grytor – det var vad den lilla människan i mig ville ha, och sen blandade jag med gröna blad och annat raw. Det intressanta var dock att när jag fick reda på att jag var gravid var när jag var i Kalifornien återigen hos min kusin Jinjee och hennes familj. Jag åt då 100 % raw, närproducerad och ekologisk mat i cirka 3 veckor och kroppen var super intonad på vad den ville ha. Jag kunde drömma om vad min kropp ville ha för mat. Den talade så starkt till mig under tre nätter att den behövde ägg, så jag fick sätta över mig det jag hade bestämt i min hjärna ”att jag äter inte ägg” och äta tre ägg. Det gjorde jag i två dagar. Sen sa kroppen, ångkokt broccoli, sen nästa dag sa den blodgrapefrukt, nästa dag sa den torkade fikon. Eftersom jag åt väldigt rent och enkelt fick jag en mycket intressant direkt kommunikation med kroppen och den talade om vilka direkta livsmedel Saga behövde där hon låg inne i min mage. Intressant är i efterhand att se att alla dessa födoämnen är väsentliga i embryo stadiet för ett barn. När jag kom tillbaka till Sverige och i allt det är med att få barn för första gången tappade jag den sensitiva kontakten med just exakta födoämnen och åt generellt det som min kropp sa. Jag var helt förvirrad att min kropp inte ville ha den raw maten men med en supportande och stöttande man vid min sida försvann den förvirring så fort som Saga föddes. På BB blötlade jag hasselnötter, aprikoser, drack apelsinjuice och drack nässelte. Oj, vad det var skönt att få tillbaka sig själv – ja, ni som varit gravida förstår säkert vad jag pratar om. Att vara gravid är liksom som att två själar ska samsas om en och samma kropp.
Så av detta är mina råd till dig som är gravid  – ät ren mat, ät ekologisk mat, ät nyttiga oljor (linfrö, hampa, oliv, argan, kokosolja), ät högkvalitativt protein ( är du vegan komplettera med veganska proteinkällor som hampaprotein, risprotein, ärtprotein). Testa dina blodvärden, ofta får gravida låga järnvärden. Det hittar du i gojibär, acai, baobapulver, en del i kakao ( dock är det koffein i det), blåbärspuver etc. Försök att undvika mat som vetemjöl, för mycket mjölkprodukter (ost kan ge dig sura uppstötningar), socker samt snabbmat. Var observant på ditt kaffeintag och jag förespråkar verkligen att vara helt absolutist under graviditet och amning samt att undvika all form av nikotin samt vara uppmärksam hur mycket passiv rökning du utsätter dig för. Kom också ihåg att tarmen fungerar, det kan bli förstoppning när du är gravid och chiafrön, linfrön eller loppfrön kan hjälpa dig att få fart på systemet.
När väl det lilla livet har lämnat din kropp för att amma så är kosten jätte viktigt. Fortfarande får barnet del av allt du stoppar i dig. Tyvärr är det så att mycket av de gifter som varit lagrade i dig släpper och går direkt in i barnet ( se gärna dokumentär filmen Underkastelsen, som dock kan vara lite skrämmande..)

Ät när du är hungrig. Att börja banta för att bli av med mammakilona kan vänta och efterhand lossnar dem. Du behöver mat för att kunna ge ditt barn mat och orka vara nybliven mamma. Forsätt med ren (rena råvaror och så mycket raw som passar dig) , ekologisk mat och mycket gröna blad, frön, oljor, frukt och undvik det ovannämnda. Ät surkål och andra fermenterade produkter (ex. miso, tempeh övrig soja undvik det).
Amma tills du känner att du och ditt barn har kommit vidare från det stadiet, men känn dig fri att amma hur länge du än vill. När barnet börjar få tänder kan du börja introducera mat. Efter att läst mer om detta ämne än när jag introducerade mat till Saga skulle jag börja med avokado, bär, juice från surkål, lite olja, gröna juicer, gröt på malda chiafrön för att sen bygga vidare efter cirka ett år åldern med quinoa, kokade grönsaker i puré, hampafrömjölk, sesamfrömjölk, bovetevälling, någon frukt i gröna smoothisar, fruktgröter.  Egentligen med åldern är det att dela med sig av det som barnet verkar nyfiken på vad som finns på föräldrarnas tallrikar. Vi är förebilder, och viss man kan vara ”vuxenmat” men tänk i största del att det du äter vill du att ditt barn ska lära sig äta.

Vi ska supporta barnens lust till mat, stödja deras exprimenterande om vad som är gott och inte. Är de mätta men det finns två tuggor kvar på tallriken, så är de mätta. Något jag själv övar på, att faktiskt slänga maten som Saga inte äter upp men också lära henne att känna sin egen hunger och kunna förstå hur mycket man hon behöver ta till sig.  För att istället för att hamna i soptunnan händer det lätt att det hamnar i mig. Vanligt beteende hos mödrar, man blir barnens slasktratt;). Jag hör mig själv säga ”så kan du väl inte äta, du måste äta detta först” – ”give her a break” tänker jag då om mitt tjat. Vad min hjärna vet vad som är bäst för henne kanske inte är bäst för henne.
Barn har en otroligt intuition om vad som är bra för dem och inte, våga lita på deras intelligens ( börja undra om det blir tjat om McDonalds, godis och glass varje dag, då är det något annat som tagit över deras intelligens…). Ge dem raw godsaker, glassar och desserter så deras sockersug ändå möts men på ett nyttigt sätt istället för sockerkicken från glass och godis som tyvärr kommer i kombo med massa färgämnen och annat tok..

Kom ihåg att göra ditt bästa och försök inte vara den perfekta föräldern för ditt barn – du ÄR den perfekta föräldern för ditt barn. Ett barn behöver få veta att ens mamma kan bli ledset, glatt, argt, kärleksfull, kunna gråta, kunna busa, kunna berätta att visa saker är viktiga för just henne etc – alla de känslor som är tillåtna i ett barn finns även hos en vuxen men kanske inte alltid lika tillåtna. Men trots alla dessa känslor måste vi komma ihåg att vi är vuxna människor och ska verka vägledare åt våra barn, att varje gång skrika från lilltån varje gång inte saker går vår väg funkar inte riktigt heller..;).

Ett sista kom ihåg – den viktigaste näringen du kan ge till ditt barn är KÄRLEK, trygghet och en famn att alltid komma till (trots att ni varit ovänner, öppna försoningensfamn) och att ibland är det faktiskt viktigare att barnet äter än att det inte äter.

Och ett sista sista kom ihåg- tänk NU med barn, tankar kan lätt förflyttas till ”då” och ”sen”. Practice, practice, practice

Detta inlägg kanske inte blev så många mattips utan mer ”föräldratips”. Mer om bara mattips hänvisar jag till Shazzies bok Evies kitchen, min kusin Jinjees e-böcker ( hon har fem barn, vilka 3 har ätit raw food hela sitt liv), Kate Magic och forum som raw mom summit.

Njut av allt som kommer med att vara förälder – du vet aldrig vilket äventyr varje dag kan bjuda på.

Enjoy the ride!

Erica

  1. Hej Erica!

    Tack för ett mycket bra inlägg med massor av fina tips och kloka ord! Jag går in i vecka 40 i morgon och väntar med spänning på att vår lilla bebis ska bestämma sig för att komma ut i stora världen. Har dina böcker och följer din blogg, dessa ger mig massor av inspiration och det vill jag verkligen tacka dig för Erica. 🙂

    Hjärtevarma hälsningar i vinterkylan,
    Sanna

  2. Ja har aldrig lagat advocado så ja undrar om någon kan ge mig en recept på det och kan man ha det I sallader utan att koka elr steka det? Å e det tillåtet Att äta advocado sOm gravid

  3. Hej Mirela!
    Avokado går utmärkt att äta raw, jag tror inte ens att den är god upphetta. Har aldrig provat att steka eller koka det. Ät gärna avokado om du är gravid – mums för både dig och barnet!

    Erica

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..