Barn, conscious parenting och raw food

Här är jag med Lilla Liv. Hon är oftast hemma med mig på måndagar för att vi ska få vår stund ihop. Det blir inte så ofta bara hon och jag gör saker så det är fint att få lära känna henne. Saga var ensambarn i sju år och vi fick flera år att bara vara vi och verkligen lära känna varandra. Så våra måndagar är så fina, egentid med Liv. Jag har alltid haft en väldigt nära kontakt med barnen och försöker möta deras känslor och behov, följa deras rytm där vi ändå samspelar med våra olika behov. Samsovning, massage, vara ute i naturen, röra på sig, dansa, vara lite tokiga. Och ha tid att ha tråkigt. Att ha tid att möta ledsna och kanske arga känslor.

Det vi gör med maten, hur barnen äter, är egentligen vad de vill äta. Jag erbjuder alltid raw alternativ till alla måltider, ibland går de hem ibland inte. Varje dag får de lite olika kosttillskott. Viktigt att de får i sig något grönt, d-vitamin och en multimineral tablett.

Liv och Saga älskar att göra egen choklad, mixa egna smoothies, äta kanellinfrö kex, äta bollar, skära grönsaker, äta vitkålssallad. Saga kan då och då göra sin egen grönkålssallad och hon älskar gröna linser. Min tanke med deras mat är att det alltid ska finnas ett färskt alternativ och att de får välja, och ibland, ja då blir det lite tjat. Men någonstans tror jag att alla föräldrar tjatar på sina barn att äta lite mer grönsaker.

Något som de båda älskar är allt fermenterat. Jag ser till att de varje dag får i sig något fermenterat; kombucha, kefir, ginger beer ( på bilden med en grön smoothie), surkål, kvass, probioform. Jag kan märka skillnad på deras hälsa sedan vi började med det. De har inte varit sjuka på hela hösten faktiskt och än så länge har vi klarat oss inpå våren. Peppar peppar!

På tisdagar har Saga börjat laga middag och hon gör menyer till sitt ställe som hon kallar ”Sagas meal”. Varje tisdag blir det trerätters med en förrätt som hon kallar ”vänterätt”. Det är ju precis vad det är en rätt som man äter när man väntar på den riktiga maten. I tisdags fick jag groddar. Hon gör det så bra, att jag sedan får röja i köket är en annan sak :).

En bok som jag verkligen rekommenderar är denna bok som är skriven av Gabriel Cousens som är en av mina främsta förebilder inom raw food. Den tar upp otroligt mycket viktiga saker inom föräldraskapet och hur man kan vara en medveten förälder i den tid vi lever nu. Det finns forskning bakom det han skriver, exempelvis kring vaccinering, vegankost för barn ( våra barn är inte veganer dock) och hur man kan möta barn i deras behov.

Här är några råd som jag läste på nätet för att få barn att börja äta mer raw food och jag instämmer helt och fullt med dem.

  • Föregå med gott exempel, säg hur gott det är med rawfood. Visa att du njuter av maten och fråga barnet om han eller hon vill smaka din mat. Gör detta vid varenda måltid. Tillslut kommer barnet att bli nyfiken.
  • Byt ut godis och snacks mot råa varianter som mogen frukt, fruktsallad och torkad frukt (utan socker). Gör raw godisremmar, raw chips av potatis och rotfrukter och raw ”popcorn”, Gör olika dippsåser och ha morotsstavar, stjälkselleristavar, gurkstavar, zucchinistavar, broccolibuketter, blomkålsbuketter etc att dippa med. Se recept på dippsåser nederst.
  • Ge morotsbitar och andra grönsaksbitar till barnen medan du förbereder middagen. Barn prövar och äter helst nytt när de är hungriga.
  • Gör raw tårtor, glass, bärpajer, bakelser etc till kalas och låt barnen bjuda runt.
  • Låt barnet få göra sin egen sallad. Även en 3 åring klarar av det. Ge honom eller henne en egen kniv (helst liten och slö) och skärbräda. Låt barnet sedan välja vilka ingredienser han eller hon vill ha. Det spelar ingen roll om det blir bara tomater, eller gurka.
  • Servera barnet en grön smoothie varje dag när den blivit 2 år.
  • Byt ut all skräpmat, färdigmat och processad mat hemma och servera kokt eller ångkokta grönsaker, sötpotatis, hirs och quinoa eller grönsakssoppa. Du kan kka bönor, ärtor eller linser. Om du groddar dem några dagar blir man inte så gasig av dem. . Har barnet svårt att ge upp pasta så servera majspasta istället.
  • Bjud barnet på rawfood restaurang eller rawfood café och gör något extra och speciellt utav det hela.

Fråga gärna i kommentarsfälter om du har några frågor!
Kram

Erica

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..