Kurera lyfter nya boken i en intervju med mig :)

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Fakta

Namn: Erica Palmcrantz Aziz
Familj: Man och två barn
Bor: Göteborg
Gör: Föreläsare och kokboksförfattare
Aktuell med: Boken ”Enkel Kombucha och Kimchi: Recept för kropp och hjärna” på Tucan förlag.
Tränar: Någon form av rörelse blir det varje dag: yoga, kondition
Hemsida: rawfoodbyerica.se
Facebook: Rawfood by Erica
Instagram: @rawfoodbyerica

Erica Palmcrantz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

I boken ”Enkel kimchi och kombucha” visar raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz hur man själv hemma i köket kan skapa härproducerad supermat som inte bara ger ett uppsving för hälsan utan också är bra för plånboken.
– Jag gillar tanken att denna tusenåriga kunskap med fermenterad mat fortfarande kan göra underverk för vår helhetshälsa, säger Erica.

Enkel kombucha och kimchi heter din nya bok, hur kommer det sig? Var det svårt förut?

– Att min nya bok har ”Enkel” i sin titel beror att jag mött så många som vill göra fermenterad mat hemma men det stupar på att det verkar så komplicerat och omständligt. Jag ville därför understryka hur enkelt och lätt det faktiskt går att skapa fermenterad mat hemma i sitt eget kök.

Vilka är de vanligaste misstagen som de flesta gör? 
– Det kluriga med att komma igång med kombucha är att det är ett helt nytt moment som man vanligtvis inte gjort tidigare. Misstagen kan vara vilket te som används, att sockermängden inte är rätt och att den står för länge så det smakar mer vinäger men det är faktiskt svårt att misslyckas med sin kombucha. Oddsen att lyckas är tusen gånger högre än att misslyckas.

 

Vad kan man göra för att förenkla?
– Man kan kallbrygga teet och att göra flera olika  satser på samma gång så att man kan bunkra upp med kombucha. När jag brygger gör jag ofta tolv liter i taget.

Vad ska man vara uppmärksam på?
– A och O är verkligen hygienen. Tvätta händerna noggrant om du ska ta i din scoby, täck över kombucha så exempelvis inga små flugor kan komma in och sterilisera kärlen som du använder när du gör kombuchan.

Mat för kropp och hjärna står det i titeln, på vilket sätt gynnar fermenterade livsmedel vår hälsa och hjärnhälsa?
– I fermenterad mat finns bakterier som är otroligt viktiga för oss. Det har bevisats i forskning om och om igen, att de är otroligt viktiga för vår både fysiska och mentala hälsa. Nu är ämnet hetare än någonsin med vad bakterier gör för oss. När vi har mycket goda bakterier får vi ett väldigt högt immunförsvar, vi får lättare att ta upp näringen i maten och i vår tarm utvecklas också 95  procent av vårt serotonin i hjärnan, vilket är vårt lyckohormon.

Varför ska vi ha in fler av dessa livsmedel i vår kost?
– Att få in fermenterad mat på daglig basis stärker våra goda bakterier i tarmfloran. Det gör kortfattat att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar och lite gladare på köpet. Jag har sett på mina barn sedan de gick från att äta fermenterad mat då och då under veckan till att äta något fermenterad dagligen att de inte varit sjuka eller förkylda på snart två år. Och det enda jag har gjort är att tillföra mer goda bakterier till deras kost. För egen del kommer jag inte ihåg när jag var sjuk senast, kanske fyra år sedan, jag har den fermenterade maten att tacka för mycket.

Hur gör du själv för att ha mer fermenterat i kosten?
– Jag försöker att få in fermenterad mat flera gånger dagligen – jag tar probiotika och dricker kombucha och kefir det första jag gör på fastande mage eller som uppiggare under dagen.
Erica berättar att familjen också använder kombucha som måltidsdryck på helgen. Dessutom äter hon dagligen surkål, kimchi och andra syrade grönsaker till sina måltider.
– Till frukost och mellanmål gillar jag att fermentera min egen växtbaserade yoghurt och jag gillar även att göra glassar och kakor där jag använder fermenterade produkter.

 

Många barn kan nog ha svårt för smaken, har du några tips till föräldrar för att få barn att äta mjölksyrat?
– Jag tror att det är en vanesak, det är en ny smak men när de väl fått smak för syrligheten så frågar till och med barnen efter det. Mina tips är att berätta för barnen vad den fermenterade maten gör, barn är vetgiriga och när de kan koppla varför de ska äta en mat som de kanske inte tycker om till en början så tar de ofta till sig kunskapen.
Erica tipsar även om att prova olika slags smaker på kombucha, kefir och kvass.
– Mina barn är överförtjusta i ginger beer – en perfekt sommardryck för hela familjen som smakar mer som en läsk faktiskt.

Mixa med annan mat
Ett annat tips är att blanda ut surkålen med den andra maten, till exempel att blanda in den i en coleslaw.
– Ett tips är att när man gör en smoothie till barnen att tillsätta kombuchan i den, det bubblar och det gillar barnen men smaken som barn kan ha svårt för blir dold. Att göra växtbaserad yoghurt smaksatt med honung och bär funkar fint i frukostskålen för barn och kan serveras ihop med deras vanliga musli eller granola.
Det finns många tips och tricks Och Erica slår ett slag för att involvera barnen och ge dem egen scoby och låta dem brygga sin egen sats kombucha.
– Det är ungefär som när de är med och odlar och sår ett frö som de sedan kan skörda. De blir delaktiga i hela processen.

Av Nina Törmark

Läs hela artikeln här på Kurera.se

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..