Mellis dags

Påfyllnad mellan varven är viktiga – både för stora och små. Det ägnade jag en hel bok till Superfood boost.

Det är inte allt lätt att planera in redan på morgonen att man får en dipp på förmiddagen eller eftermiddagen men man har så mycket att tacka om man gjort det. Just denna dag hade jag inte gjort det, så innan jag hämtade livfulla Liv på förskolan stannade jag och köpte körsbär, dadlar och valnötter för att vi skulle kunna ta en paus mellan förskola och hemma. Ett stopp för påfyllnad i naturen med mellis och vilda blad.

Mina barn älskar att stoppa valnötter i dadlar, så himla enkelt. Då behövs inte ens en matberedare.Vatten är också så viktigt att komma ihåg att fylla på med. Dippen på eftermiddagen kan faktiskt bero på vätskebrist och att man är sötsugen kan också vara att man druckit för lite.

Vi plockade med oss vilda blad och blommor till middagen.

Istället för att ångkoka lägger jag sådant som broccoli och sparris i kokande vatten och låter det ligga där i 30 – 60 minuter för att bli perfekt al dente. Inte raw men gott ändå, och barnen gillar detta sätt istället för den raw varianten av broccoli och sparris.

En grönska som är så krispig och fräsch är kålrabbi – bara kålrabbi med tahini kan vara min middag. Saga har varit överförtjust i att knapra kålrabbi! Perfekt tv snacks.

Ängsyra i skålen ovan och blommor från växten ängspiga blev dagens inslag av gröna vilda blad.

Ängsyra har en syrlig smak – tänk spenat men med smak av citron.

Ängspiga blomman smakar som en mild smak av gräslök men mycket blommigare.

Kram
Erica

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..