Frågor och svar från boken ”Mitt Nya Raw food kök”

 

Img 5130.jpg

FRÅGOR OCH SVAR PÅ DIN RAW FOOD RESA

Det har blivit många frågor som jag har besvarat genom åren, och de praktiska sakerna kan jag svara på men just till frågan ”hur ska jag äta?” har jag bara ett svar. Känn in vilken slags mat du mår bra utav, mat ska göra dig glad och stark (förutom de första dagarna på en detox, där du kan uppleva en svaghet). Viktigt är att se helhetsperspektivet i ditt liv, så du finner en balans mellan livets olika delar och hittar ditt sätt att leva med raw food. 50, 60, 80, 100 % – det kan variera och procenten säger inte så mycket egentligen men det som sägs av framträdande raw food förespråkare, är att du för att bibehålla balansen i kroppen behöver 50 % raw food. Så börja med 50 % och när det känns bättre och mer vant och du har viljan att testa lite mer, öka din andel raw food i maten. Kom ihåg att andelen raw food i din kost också kan variera mellan årstiderna, vilket är naturligt. Men kom ihåg att din kost ska innehålla ekologisk och så oprocessad mat som möjligt. Testa gärna någon gång när du känner att du vill detoxa att äta 100 % raw food, bara för att se vad som händer och

** Hur äter du på en dag?

Hur äter jag över en dag? Ja, det kan variera stort från dag till dag. Och det spelar inte så stor roll att svara på den frågan faktiskt, eftersom vi är unika biokemiska individer som bara kan äta efter vår egen konstitution och vad som ger oss energi. På det sätt som jag äter kanske inte är bra för någon annan. Men basen är mycket bladgrönt, frön, superfoods, örter, och andra grönsaker och bär, låg glykemiska frukter och kanske något lagat.

** Hur får jag enkelt in raw food i vardagen?

För att få in raw food i vardagen kan kräva planering innan det sitter som en rutin.

  • Välj att göra de mer komplicerade rätterna på helgen.
  • Låt vardagsrecepten gå ganska snabbt.
  • Planera en veckomeny och gör dina inköp. Skriv post it lappar med vad som behöver blötläggas eller torkas.
  • Frys in nötbiffar, fröröror och torkade pizzabottnar och bröd. Tinar på en liten stund.
  • Ofta blir middagen morgondagens lunch – gör lite extra.
  • Gör du en sallad – servera gärna linfrökex eller raw food bröd till för att göra det mer mättande.
  • Dressingar håller i flera dagar; gör och ha till din sallad.
  • Gör stora satser av snacksbollar – rulla och lägg in i frysen. Eller om du inte har tid att rulla, frys in hela degen.
  • Ha alltid raw glasspinnar redo till kidsen. Läs mer om raw food och barn på sidan XX.
  • Många av desserterna går att göra i förväg. Toppen att ha i frysen, för att bara ta fram när du vill mumsa på efterrätt eller får besök.
  • Under vintern gör jag en del recept som går att ställa in i torkugnen på morgonen för att komma hem till en ”färdiglagad” mat.

 

Tänk hela tiden att du gör ditt bästa med de förutsättningar som ges.

 

** Jag är nyfiken på raw food – hur börjar jag?

-Det som alla kan börja med och som du kommer att gilla är det raw desserterna. Det är toppen om du bara gör denna förändring i din kost. -Börja introducera Gröna Smoothies varje dag under cirka en vecka och upplev hur det känns.
– En hel dag med nästan bara raw food kan se ut så här: Mjukstarta med att äta en raw frukost, eller ett gott mellanmål och sen en stor sallad till lunch med kanske något lagat till, och vidare till ett raw mellanmål på eftermiddagen för att på kvällen äta middag med familjen. Lättare än du tror!

 

 

** Varför står det 46 grader som torkningstemperatur i recepten och inte 42 grader?

Den teknik som torkning är, då maten värms utan att enzymerna förstörs har tillverkaren Excalibur forskat på. Forskningen visar att det är bättre att börja torkningen på en högre temperatur, 63 grader under den första tiden och sedan sänka till 46 grader resten av tiden. Anledningen är att när maten torkar ”svettas” den ut vätska som har en kylande effekt. Fukten som bildas i torkugnen sänker temperaturen inne i maten. Mattemperatur och lufttemperatur är alltså inte samma. Generellt kan man säga att all mat som är relativt fuktig när man börjar torka kan torkas på 63 grader först i 1-3 timmar och sedan på 46 grader i 6-8 timmar till för att bli torr. Det har visat sig öka säkerheten för att undvika att bakterier eller fermentering bildas samt att snabbare torkning gör att enzymerna bevaras bättre. Men har du inte möjlighet att vara hemma och sänka från 63 till 46 grader, ställ in torkugnen på 46 grader från start.

Kom ihåg ju torrare något är desto längre hållbarhet. Hållbarheten är cirka 1 vecka i kylen om kakorna inte är genombakade. Förvara i tättslutande burkar eller i frysen.

 

**Hur blir det när jag fryser min mat?

När du fryser din mat försvinner viss andel enzymer men att frysa är ett utmärkt sätt att bevara mat och kunna njuta av bär året runt samt att kunna göra raw food mer fungerande i vardagen.

 

** Varför behöver jag blötlägga nötter, frön, säd/bovete och torkad frukt?

I och med blötläggning av nötter/frön/säd/bovete i vatten frigörs en ”sovande” enzym, när den försvinner ut i blötläggningsvattnet väcks enzymer och de livgivande egenskaperna upp. På så sätt underlättar du för matsmältningen, ökar näringen samt ökar vatteninnehållet. Nötter och frön behöver mycket vatten vid blötläggning, och vattnet sköljer du av. Blötläggning av frön och nötter är cirka 8 timmar. Du kan låta fröer/säd/ bovete samt mandel gro någon extra dag för att optimera näring än mer. Frön och nötter är valfritt att blötlägga medans säd och bovete är ett måste. I recepten varierar det om du behöver blötlägga eller ej, pga att jag i mina recept främst är ute efter en god smak. Vill du blötlägga går det givetvis bra, då det inte står blötläggning. Resultatet kan dock bli något annorlunda. Kom ihåg att chiafrön, linfrön och psylliumfrön sväller upp och det inte går att skölja bort vattnet.
Aktivering kallas det när du blötlagt frön/ nötter/ säd/ bovete. Du kan efter aktiveringen torka nötter/ frön i torkugnen. Du har först väckt upp den enzymatiska reaktionen och sedan kapslat in den. Resultatet blir krispiga nötter och frön och något hårdare säd och bovete. Det ger även en god konsistens och smak på de rätter som du använder dem i.

När du blötlägger den torkade frukten avsöndras en hel del av sockret ut i blötläggningsvattnet och den blir då mindre söt och lättare att mixa samt skonsammare för matsmältningen. Täck den torkade frukten med vatten och spara gärna vattnet till att mixa med.

 

** Får jag i mig allt jag behöver?

Jag har flera gånger lämnat in matdagböcker till en dietist för att säkerställa att jag får i mig den mängd kalorier, fett, protein samt kolhydrater som jag behöver. Mina matdagböcker har täckt mitt behov alldeles utmärkt.

Ta även hänsyn till om du är en person som är en snabb eller låg ämnesomsättare, läs mer om detta i Gabriel Cousens bok ”Rainbow live Green Cuisine” eller i andra böcker. En del personer behöver mer mat, en del mindre, och andra behöver sin energikälla från kolhydrater och andra från fett. Du ska äta på ett sätt så du vaknar pigg, har jämn energi över dagen och är naturligt trött på kvällen.

Men allt handlar om en balans. Det är inte hälsosamt att bara äta morötter dag ut och dag in eller att överkonsumera nötter och torkad frukt. Med en balanserad raw food kost får du i dig allt du behöver.

Jag rekommenderar ändå, precis som vi besiktigar bilen, att göra en individuell analys hos en kunnig näringsterapeut en gång om året för att se behov utav specifika näringstillskott. B12 samt D-vitamin är dock tillskott som alla kan må bra utav att ta.

Läs gärna mer om kostlära i boktipsen längst bak i boken.

 

** Hur gör jag med mina vänner och att äta ute?

Den sociala aspekten kan bli en stor fråga när man ändrar sin kost. Det är lite jobbigt att alltid ses som lite besvärlig och komplicerad att bjuda på mat. Men jag brukar säga – ”ge mig en apelsin så blir jag nöjd”. Mer komplicerat än så är det inte. Men eftersom jag inte äter raw food till 100 % kan jag äta lagad mat när jag går ut och äter eller blir hembjuden.

Mina tips är:

*Våga bjuda din släkt och dina vänner på raw food. Du kanske inte måste prata så mycket om det utan bara bjuda på maten som du kärleksfullt tillagat. Jag får ofta kommentaren ” det var ju faktiskt gott!”

* Ta med fika till jobbet. Kom ihåg att göra dubbla satser för fikat kommer gå åt innan du själv hinner ta.

* Blir du bortbjuden, ta gärna med en raw food dessert.

* Ska du gå på restaurang kan du alltid ringa innan och förbereda restaurangen på ditt besök och ditt önskemål om mat. Kockarna tar det ofta som en utmaning.

** Kan jag träna och äta raw food?

Det går toppen att träna och äta raw food! Anpassa kosten efter din ambitionsnivå. Det är stor skillnad på om du vill bygga stora muskler, får en smidig kropp genom yoga, springa ett maraton eller kör mer på motionsnivå. På internet kan du finna olika lysande exempel på människor som tränat och ätit stor del raw food. Kom ihåg att du inte måste gå ”all-in” med raw food utan en stor del gör skillnad i din träning.

Vill du komplettera med mer protein rekommenderar jag Sunwarrior risprotein, vilket min man och jag funnit är något av de bästa på marknaden.

 

** Hur förvarar jag min raw food ?

Smoothies och juicer håller cirka ett dygn. Detsamma med raw food frukostar.

Dressingar, sylter, marmelader håller cirka 5-7 dagar i kylen.

Snacksbollar, fröbiffar och liknande håller cirka 5-7 dagar i kylen. Flera månader i frysen.

Läs mer under torkning om förvaring om torkat.

Använd ditt luktsinne. Eftersom det inte finns någon”bäst-före-datum-stämpel” på, får ditt lukt -och smaksinne avgöra om det är ätbart eller ej.

Försök ändå att äta färsk mat så snart som möjligt efter tillredning. Ju längre du sparar något ju mindre blir näringen och livsenergi i maten.

 

** Hur får jag raw food att fungera i familjen?

Du kanske är eld och lågor över hur raw food fungerar för dig och du vill dela med dig till nära och kära. De kanske inte delar ditt intresse med samma entusiasm, så testa att:

* Gör alltid lite mer av din raw food för att hålla möjligheten öppen för den som vill smaka.

* När du njuter av din mat, ökar du chansen att andra blir nyfikna. Jag har även mött många människor som börjat göra en kostförändring och deras nya utstrålning, hälsa och kraft har lyst igenom och familjemedlemmarna har blivit mer nyfikna och vill testa.

* Ha alltid snacksbollar redo för hungriga tonåringar, läs mer under raw food och barn.

* Gör det inte så konstigt, prata inte så mycket om maten utan servera maten som det skulle vara en ”normal” rätt.

* Gör raw sylter och marmelader om du gör vanliga våfflor, scones och pannkakor. Superbra sätt att få in lite mer

* Gör en raw food sås till den vanliga pastan som familjen kanske äter och du mumsar på samma sås men med zucchinipasta.

* Låt allt ta sin tid och kom ihåg att vi alla är olika.

 

** Vad är superfoods och hur använder jag det?

Superfoods är en beteckning på mat som har maximalt med näring per gram. Inom superfoods kategorin finns; bär, fröer, oljor, olika slags pulver och alternativa sötningsmedel. De flesta superfoods har otroligt hög halt antioxidanter, alla essentiella fettsyror och har sedan många, många år tillbaka använts inom naturmedicin. De används till smoothies, till desserter och godsaker, glassar och raw food frukostar, som en energihöjare samt tillför höga nivåer av olika näringsämnen.

Du kan via www.rawfoodbyerica.se ladda ned en hel gratis e-book med mer information om superfoods, vad de är bra för samt massor av härliga recept.

 

 

** Resa och raw food, fungerar det?

När man äter raw food och reser kan det lätt bli att man alltid går omkring med en stor matpåse för att vara säker på att man får rätt mat på rätt tidpunkt. Hungrig vet man att man kommer att bli så att vara förberedd är verkligen a och o.

* Kör du långt i bil är det toppen med snacksbollar och gröna smoothies i en kylväska. Utmärkt att inte behöva stanna och äta.

* På tåg eller båt kan det vara mysigt att ha med raw kex eller bröd, något pålägg exempelvis avokado med grönsaker eller sushirullar, någon god dessert med fina servetter och vatten med bär i. Gör din resa som en mysig och god picknick!

* När vi flyger packar jag ned:

Gurkor – perfekt sätt att återfukta sig med

Gröna linsgroddar – superbra snacks med vätska och pigga enzymer

Snacksbollar eller en trailmix – alltid gott med något sött

Superfoods ex. maca och gojibär – håller dig glad och mindre jetlaggad

Egna tepåsar –

Chlorella & Spirulinatabletter – för att kunna få i sig det gröna fort och lätt

och min all time favorite- chia frön! De små fröna har räddat mig många gånger. De är så små men eftersom de expanderar i vätska till 5- 10 gånger sin egen storlek är de bästa resematen. Ta vatten, en juice eller en te, rör ned dina chiafrön och låt svälla en stund. Vips, så har du en chiapudding som håller dig mätt länge och ger dig alla essentiella aminosyor, fettsyror och mängder utav antioxidanter.

* Närproducerad eller eko?

Det är en stor och vanlig fråga. Helst vill man ha både och, samt att det är rättvisemärkt. Lär du känna en bonde i din närhet, kan det blir både eko, närproducerat och rättvisemärkt. Det är det bästa du kan göra. Ställningstagandet varierar, någon vill äta endast ekologiskt och någon väljer hellre närproducerat. I mitt fall väljer jag så mycket av ekologiskt som jag bara kan och helst närproducerat. Men jag har även läst om hur mat som flugits från exempelvis Afrika ger rättvisa arbetsmöjligheter för fattiga människor och det är också en viktig poäng att ta med. Något som inte heller är så närproducerat är de superfoods som inte kommer från Norden, utan från andra delar av världen. Faktum är att superfoods innehåller så stora mängder näring på ytterst liten vikt och att vi inte behöver konsumera så mycket av annan mat för att få i oss samma mängd näring.

** Får man äta kött, fisk, ägg, mejeriprodukter och kött på en raw food kost?

Raw food är en smal kost kan tänkas. Men inom raw food finns många olika sätt att äta; några vill äta mestadels frukt, andra vill göra inslag av raw animaliska produkter, några fokuserar på att få i sig mat som läker kroppen optimalt, andra vill göra raw food som gourmet mat. Och många väljer att ha en andel av raw food i sin kost men inte göra det till 100 %. Alla sätt är bra, så länge som du mår bra. Börja experimentera och hitta ett sätt att äta som passar dig, dock låt din kost vara följsam till vad som känns bra i din kropp. Så istället för att stirra sig blind på allt man inte ”får äta”, se överflödet vad du får äta och gör de tillägg som funkar för dig.

** Vad gör socker, gluten och mejeriprodukter med kroppen?

Jag skriver i inledningen att raw food är naturligt fritt från socker, gluten och mejeriprodukter. Men vad är det som gör att vi bör undvika dessa produkter? Här förklara jag kortfattat om de tre födoämnena:

*Vitt socker – påverkar vårt insulin och gör att vårt blodsocker påverkas så att det går väldigt mycket upp och ned, påverkar många olika funktioner i kroppen på ett negativt sätt. Socker förhindrar även att vissa näringsämnen tas upp i kroppen. Men när socker kommer i en form med vitaminer och mineraler reagerar inte kroppen på samma sätt. Dock ska man vara observant på sitt blodsocker, om man har lätt att få candida eller har en sockerkänslighet även med det socker som förekommer inom raw food.

* Gluten – finns i olika sädesslag. Har man celiaki tål man inte gluten, dock kan många ha en känslighet inför gluten då det kan reta vår tarmslemhinna. Testa en period utan gluten och se om du känner någon skillnad. Det har dock visats att då du blötlägger och groddar sädesslag, minskar gluteninnehållet och det kan kännas bättre för dig.

* Mjölkprodukter – är du känslig för mjölk är det för att du inte kan bryta ned de proteiner som finns i mjölken. Mjölk är väldigt syrabildande för kroppen och kan orsaka ett överskott av slem i kroppen.

Ha en bra grund i din kost och blir det inslag av just socker, gluten och mjölkprodukter, är inte det hela världen men var observant på hur du mår när du äter det. Det är du som avgör vad som är hälsa för dig!

 

** Blir jag inte hungrig snabbt när jag äter raw food?

När man börjar med raw food kan det vara så att man behöver en lite tyngre mättnadskänsla, som den mättnad man är van vid som vanligt standard kost ger. Efter hand kommer du att vänja dig vid den lättare mättnadskänslan och inte behöva samma tyngd i din mättnadskänsla – du blir lätt mätt.

Vi kan också vara vana vid att äta större portioner men varje tugga raw food är näring till våra kroppar. Kroppen anpassar sig efter ett tag att den får näring. Tyvärr så är fallet det att människor har aldrig varit så överviktiga men samtidigt så undernärda. Det handlar om att ge sina celler komplett och ultimat näring när du äter. Istället för att tänka att vi ska fylla buken, ska vi ha med oss att fylla cellerna med näring.

Och man är olika hungrig olika dagar. Vissa dagar äter man mer och andra mindre. Lyssnar du till din kropp och ger vad den vill har kommer det att balansera ut sig istället för att räkna kalorier.

Testa och drick en grön smoothie och förvånas över hur länge du faktiskt är mätt av den!

Läs mer under frågan ”Får jag i mig allt jag behöver?”.

 

//Bild: Boveteskott//

** Raw food verkar så dyrt att äta med alla nötter, superfoods och att välja ekologiskt, är det dyrare än att äta ”vanligt”?

Ja, till en början kan det vara dyrare då du behöver byta ut de matvaror du redan har hemma. När vi bygger upp ett skafferi från grunden kostar det lite mer. Efter hand kommer dina matkostnader att vara ungefär desamma, dock inte om du endast ätit snabbnudlar eller havregrynsgröt. Men du ökar chansen att vara frisk, bli piggare, hitta din naturliga vikt- när du är frisk har du tusen önskningar, när du är sjuk har du bara en. Att bli frisk.

Raw on a budget!:

  • Grodda
  • Så skott hemmavid
  • Plocka vilda blad
  • Ta till vara på bär och frukter
  • Använd frön istället för nötter
  • Plocka vilda gröna blad och torka, för att tillsätta i din smoothies under vintern eller som te
  • Använd rotfrukter på olika sätt samt kål
  • Ta till vara på maten du köper, och undvik och släng mat.
  • Var kreativ med säsongens råvaror
  • Fråga om du får ”palla” äpplen, plommon, etc om du inte har egna träd eller buskar.
  • Köp några favoritsuperfoods
  • Använd mandelmjölksrester till olika biffar, kex etc, se ex sidan XX
  • Ta till vara på de rester som blir då du juicat dina frukter/grönsaker. Juicar du många olika råvaror, så separera exempelvis morötterna för att använda pulpen i en morotskaka. Pulpen av många olika råvaror smakar ofta inte så gott.
  • Var observant var du lägger dina pengar. Att investera i sin kost och hälsa är att investera i sin framtid. Du kanske kan fördela dina pengar på ett annorlunda sätt och satsa mer på dig själv och ditt framtida välmående?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..