Vinter rutiner & utmaning inför Julen 2019

Ledsen men jag kommer vara hur tråkig som helst i vinter. Jag har tänkt att gå i ide.
Jag älskar känslan av att vakna innan klockan  ringer 04.44, och känna mig utvilad. Nu när det är mörkt ute och mörkare blir det, känner jag att min kropp bara bestämmer att ”nu måste jag sova”. Viljekraften att vilja vakna råder inte över kroppens behov av sömn. Härom morgonen försov jag mig 3 timmar, jag vaknade 5 minuter innan Saga skulle vara i skolan. Oooops.. Jag älskar att sätta min foundation på morgonen ( alltså inte i ansiktet), att jag tar reda på vem jag är, hur mår min kropp, vad har jag framför mig under dagen, vilken intention ger mig riktning för dagen . Och jag behöver röra på mig också för att mota Fröken Ångest i grind. Ni har säkert sett Anders Hansens program om hur vår hjärna fungerar om inte ( se vidare här). Rörelse är det bästa för att hantera tankarna och hålla de på avstånd, även mina skador i min kropp gör att jag behöver smörja leder och ligament.
Så rörelse, gå inåt för en stund, andas, dricka grönt pulver och adaptogener är vad jag behöver på morgonen. Jag har skrivit en skittråkig rutin lista för vintermånaderna som kommer för att jag ska möta vårsolen fräsch som en nyponros ( ja ja ja vi får väl se;) men har man inte gjort upp en plan så kan det vara lätt att gå på tomma kalorier,  socker, koffein eller distraktioner på olika skärmar. Att vara utvilad, få tillräckligt med sömn är den bästa Beauty Boostern har jag hört plus att dricka 10 glas vatten om dagen från skönhetsexperten Johanna Bjurström, som har skapat online programmet Beauty Mastery Program för dig som är nyfiken att läsa mer, klicka vidare här.
* Röra på mig varje dag
* Vara ute idagsljuset en timma om dagen ( kan vara så enkelt att jag cyklar till alla mina ärenden/möten)
* Minimeditationer – för att ha koll på vart jag är och vart jag är på väg
* Grönt pulver
* Istället för att äta sött, även raw food sött, dricka ett glas vatten och djupandas i några minuter.
* Dippar jag på eftermiddagen tar jag pepparmynta olja, en macashot, drar mig i öronsnibbarna och gör en runda av energimedicin/ energimassage.
* Avrunda kvällen vid 20, somna vid 21 och gå upp 05.
* Fylla min kost med minimum 80 % raw food – det gör att jag känner mig levande och får i mig alla regnbågens färger ( mer om det i inspirationsbrevet för januari)
Vilka är dina vinterrutiner för att kunna möta våren med Happy & Healthy?
Kram
Erica
Ps. Jag ger dig en Utmaning inför julen 2019 – att bara välja raw food sött! Att undvika det söta som ofta är med socker och vetemjöl, gör att du inte främjar dina goda tarmbakterier. Genom att undvika detta och välja raw food sött istället gör du verkligen en tjänst för din hälsa. Jag vet hur lätt det är att det blir en pepparkaka eller två när man står i en kö i en butik och gör de sista julklappsinköpen eller tar den extra chokladbiten.
Du hittar flera recept här på bloggen och i månadens inspirationsbrev som du kan mumsa på.
Ps 2. Följ min lucköppning varje dag till Julafton på Instagram – ett nytt recept varje dag!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..