Påsk med en rosa fullmåne

Igår var det en rosa fullmåne, inte att den är rosa men har energin som rosa för med sig. Jag fick feeling och gjorde en rosa fermenterad kokosyoghurt med röda vinbär som var plockade förra sommaren.  Jag plockade även gröna blad som badat i fullmånens rosa energi och gjorde en vild smoothie på. Jag kommer på hur jag älskar att skapa med mat när jag får bubbla in mig totalt, och inte bara laga vardagsmat till familjen ;). Nuförtiden fermenterar jag alltid min yoghurt med kombucha eftersom resultatet blir så mycket godare när jag gör det.

En flaska kombucha 250 ml till 3 burkar kokosgrädde. Rör runt. Låt stå i rumstemperatur cirka 20 timmar, sedan i kyl. Mixa med valfria bär och valfri sötning. Mums bästa yoghurten. Håller cirka en vecka i kylen men så länge kommer den inte finnas kvar, det kan jag faktiskt lova:).

 

 

 

En annan sak jag har dille på är torkade citrus zest. Här är torkad apelsin zest som jag sprinklade på påsktårtan. Gult ska det vara!

Jag har lite annat påskgodis som jag ska posta lite senare i helgen, så roligt att skapa med färger, former kring de olika högtiderna.

Erkänner, här jag använt lite olika filter för att få upp det gula, så mycket att apelsinskalen ser ut som saffran. Efter en intensiv jobb vecka som har sitt slut nu klockan fyra påskafton, ( nja bara några samtal i bilen också) så tar jag helt ledigt till måndag klockan 08. Jag älskar att jobba men oh vad det är viktigt att ta ett break. Så nu blir det ett break att bara vara. Off line. On kids.

Glad Påsk och ta tillvara på månens budskap och energi – vad vill du förverkliga med hjälp av månens starka energier?

Kram

Erica

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Kalla bad

I lördags var det dags för mitt andra dopp för året, helgen innan hade jag badpremiär. Jag har fått en nytt beroende. Felet jag gjorde förra året var att jag slutade bada när hösten kom. Så sluta inte att bada på hösten. Nu har jag verkligen varit sugen på att bada, och jag tänker ofta innan jag ska bada ” vad är jag rädd för egentligen, det är ju bara kallt vatten”. Känslan efteråt är så skön, fryser man innan doppet så gör man det inte efteråt. Love it.  I höstas var jag på en bokrelease som Linda och Linda har skrivit om just ”Kalla Bad” nedan finns en intervju som fanns på Kureras hemsida om deras bok.

Nu ska det bli minst ett dopp i veckan resten av året, får se hur kaxig jag är när jag ska hacka hål i isen och det är en grad i vattnet..

Kram

Erica

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Fakta

Linda Ahlgren
Gör: Entreprenör inom träning och hälsa. Driver träningsstudio och jobbar med att lyfta fram modern pilatesträning i Sverige.
Bor: Göteborg
Tränar: Pilates, Yoga och löpning. Tränar just nu inför New York City Marathon.

Linda Vagnelind
Gör: Konstnär och inspiratör. Hon inspirerar olika team till ökad motivation genom workshops och jobbar ofta i större sammanhang som projektledare inom inredning och konst.
Bor: Göteborg
Tränar: Älskar att klättra och hennes passion för träning har alltid varit stor.

Aktuella: Med boken”Kalla bad” som ges ut på Bonnier fakta.

 

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Vattnet är tusen nålar som tränger in i min hud och samtidigt kramar om. Det kalla tar andan ur mig. Kroppen vill omedelbart fly, så är den konstruerad. Men också – medan adrenalinet rusar genom ådrorna händer det hundratals andra processer i kroppens skrymslen och vrår. Små processer, som kan ge stora effekter. Just i detta nu stiger blodtrycket, blodkärlen drar ihop sig, huden stramas till. Allt annat försvinner, kvar finns bara min kropp – och det kalla vintervattnet. Total närvaro. Kroppen stänger ner allt som inte behövs i stunden för att kunna hantera kylan. Allt annat får vänta. På ett kort ögonblick är jag pigg, klartänkt och full av energi.

“En perfekt start på dagen”
Allt detta är en av många anledningar till att Linda Ahlgren och Linda Vagnelind har skrivit en hel bok om kalla bad. Kroppens omedelbara respons, vattnets effekt mentalt och fysiskt, direkt och över en längre tid.
– Att bada kallt är en quick fix som fungerar på riktigt, säger de i mun.

I deras bok ”Kalla Bad” möter du knastrande snö, sjöar, mörka skogstjärnar och stormiga hav. För författarna handlar kalla bad om energikickar och lyckokänslor, om hälsoeffekterna som följer med badet.
– Ett kallt bad är en perfekt start på dagen. Det ger energi och bättre humör. Vi märker stor skillnad de dagar vi badar. Jag blir mer effektiv på jobbet och gladare, berättar Vagnelind.

 

Mindre värk och stress
De direkta effekterna är starka, men följderna av regelbundna kalla bad är än mer påtagliga. Direkt när man kliver upp ur iskallt vatten sänks blodtrycket. Med regelbundet kallbadande kan blodtrycket sänkas över tid. Kalla bad kan ge mindre värk och smärta samt minskad stress. Det kan minska risken för och symptomen på bland annat ångestsyndrom, diabetes, migrän, hyperaktivitetsstörning och andningssjukdomar. Studier visar att effekten stärks ju oftare du badar. Flera saker påverkar – som ens hälsostatus, hur kallt vattnet är och hur länge man exponeras för det. Men gemensamt för alla kalla bad är att en kort exponering för kyla påverkar oss positivt under en längre period.
– Man har i forskning sett att kontinuerliga kalla bad påverkar vårt immunförsvar positivt. Det är också tydligt att det kan förbättra stresstillstånd, förklarar Ahlgren.

I en fyra månader lång studie på vinterbadare kunde man se att det allmänna välbefinnandet förbättrades markant för alla deltagare. Spänningar, trötthet, nedstämdhet, dåligt minne och dåligt humör minskade väsentligt. Efter fyra månader kände vinterbadarna sig mer energiska, aktiva och livliga än kontrollgruppen som inte badat kallt. Även kalla duschar har visat sig lindra depressiva symptom.

 

Storheten ligger i enkelheten
Linda Vagnelind och Linda Ahlgren badar själva flera gånger i veckan. Favoritbadet sker i en isvak omgiven av snö. De vill inte ha någon bastu i närheten, det ska vara rått och explosivt.
– När det är extremt kallt och blåsigt väder blir effekten extra stark. Man känner sig så levande, kicken blir enorm.

De två kollegorna är också vänner och grannar. Tidiga höst- och vintermorgnar möts de för att bada tillsammans innan jobbet, i Göteborg är vattnet alltid nära. Vid något tillfälle, mitt i ”swimmers high” konstaterade de att kalla bad är för bra för att inte dela med sig av. Idén till en bok kom och på den vägen är det. Med en kamera och ivriga anteckningar började de dokumentera sina kalla bad. De vill inspirera andra att hitta kalla vatten och våga bada, poängterar att storheten ligger i enkelheten – det kostar ingenting men effekten är enorm. I boken lockar de med vackra bilder och svar på frågor om hur, varför och när. Vad behöver man? Får man doppa huvudet? Och hur blir man snabbast varm igen?

Stor naturupplevelse
Förutom den omedelbara effekten är miljön runt omkring det viktiga, enligt Linda och Linda. Det är inte bara det kalla badet som ger oss kicken och hälsofördelarna, utan även naturen.
– Man kommer ut året runt, möter naturen i alla väder och årstider. Naturen är magisk och naturupplevelser som dessa ger en förståelse för att vi måste ta hand om den. Miljön är en stor del av badet och effekten varierar med naturen runt omkring. Ett bad i ett stormigt hav har en uppiggande inverkan medan ett bad i en stilla sjö är mer lugnande. Ett dopp i en djup tjärn ger extra närhet till naturen.

 

En nyttig form av stress
De berättar att man går utanför sin komfortzon och hittar ett lugn i det som egentligen inte är bekvämt, något som är viktigt om man gillar äventyr – men också om man gillar hälsa. Det kalla vattnet blir en nyttig form av stress och så småningom blir man mer stresstålig. I studier har man sett att människor som badar kallt ofta har mer brun fettvävnad än andra.
– Brunt fett hjälper till att reglera kroppsvärmen, vilket gör att regelbundna vinterbadare lättare acklimatiserar sig till temperaturförändringar. Då fryser man exempelvis mindre under vintern, säger Vagnelind.

Bruna fettceller förbränner också kalorier, vilket skapar värme och ökar förbränningen Beroende hur länge vi utsätts för kylan kan vår förbränning både öka och minska som ett resultat.

Vänj kroppen på hösten

Förutom hälsoeffekter och naturupplevelser är det den sociala biten som författarna vill belysa. De tipsar om att man ska bada kallt med vänner, familj och kollegor. Ett jobbmöte i isvaken kan leda till oanad kreativitet. Om inte annat är det bra med sällskap ur säkerhetssynpunkt.
För att börja bada kallt ska man förbereda sig. Om man är orolig för kylan kan man ha en termos med het dryck redo, använda handskar och strumpor i neopren eller bada där det finns en bastu.
– Börja bada på hösten så vänjer du kroppen vid den sjunkande temperaturen. Du kan också komplettera med kalla duschar, då du kan reglera temperaturen själv.

Andningen är nyckeln
Om man vill stanna längre i vattnet så är det den lugna andningen som är nyckeln. I boken presenteras en rad andningsövningar som hjälper kroppen hantera sin flyktreaktion.
– Ett tips är att uppmärksamma sin andning och på så vis får man en medveten närvaro. Ta djupa och lugna andetag. Du ska behålla din viloandning i badet. Du flyr inte kylan, du landar i den och accepterar.

En oerhört effektiv mental träning som kan påverka många plan i livet.
Boken Kalla bad kommer ut i slutet av november och dagen efter den här intervjun går den i tryck. Linda och Linda spritter av glädje inför det. Hur de ska fira? Med ett riktigt kallt bad tidigt imorgon bitti. Såklart.
– Det är vi värda.

Av Emma V Larsson 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Rör på dig!

Storm, min kusins man, sa något till mig som fastnade hos mig under mina första 10 veckor på raw food för 14 år sedan. ”Move, Erica move! ”

För att få raw food att fungera behöver rörelse in i livet. Rörelse på något sätt. Hur spelar inte så stor roll… bara att jag gör det!! Varje dag rör jag på mig minst 30 minuter, det är allt från yoga, promenad, cykling, kondis träning, styrketräning, postural terapi, hemmaträning dansa, lek med barnen whatever. Bara jag gör det! Tappar jag min dagliga träning känns det direkt i min kropp och på min mentala hälsa. Det känns som hela jag stannar upp och kloggar igen. Träning ger lymfsystemet en skjuts och det sägs tränar man inte så är det som att inte spola toaletten..

och det går att hitta tusen ursäkter. Men ursäkterna kommer bara bita mig själv i rumpan. Jag rör på mig för min skull. Min morgon rutin är att min klocka ringer 04.44. Jag är på gymmet eller på yogamattan strax efter 05.15 ( en snoosning måste jag tillåta mig 😉 då stämmer jag av mig, min dagsform, sätter min intention för dagen.

Står jag på cross trainern som jag gör nu passar jag på att jobba från telefonen, när jag går omkring på gymmet lyssnar jag på Johannas utbildning som jag går nu och lär mig om vårt helt fantastiska kropp. 06.30 är jag oftast klar lite beroende på vad jag gör. Då torrborstas det, duschas kallt, skrapar tungan 🤣. Efter det dricker jag en special designad protein Shake blandad med olika superfoods, adaptogener och något som innehållet probiotika. ( när jag är klar är det dags för barnen att vakna upp i ett lugn där jag möter dem i deras behov).Jag känner in varje dag- vem är jag idag, vad ska jag göra idag och hur kan jag stötta upp mig själv med magin från maten inför dagens äventyr.. jag har under alla åren skaffat mig både ett skafferi med örter, rötter, pulver som jag blandar med vild och raw mat. Varje dag förundras jag av magin i maten. Ett medel för LIV 🌟 pure livs- medel.

Så checkin out från gymmet idag blev det 06.45 och dags göra dagen!

Just idag är dagen helt knök fram till 22.

Trots en knökad dag är min träning ett måste, det ger mig energi och mer balans i dagen och blodsockret.

Så ”Move darling move”!

Kram

Erica

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..